Informatie over het onderzoek

Onderzoek in bus, tram, trein, metro of boot

Ervaren interviewers van I&O Research (te herkennen aan de paarse hesjes) delen vragenlijsten uit in de bus, trein, tram, regionale trein en boot. Zij vragen de reiziger de vragenlijst tijdens de rit in te vullen. De vragen gaan onder meer over de reissnelheid, klantvriendelijkheid van de chauffeur, de informatievoorziening en de netheid van het voertuig. Ook biedt de vragenlijst ruimte om verbeteringen aan te geven.

Analyse en verwerking

In totaal zijn in 2016 ruim 85.000 bruikbare vragenlijsten afgenomen in circa 6.000 ritten. Nadat het veldwerk is afgerond zijn alle ingevulde vragenlijsten gescand. De resultaten worden geanalyseerd en verwerkt in een rapport. Voor elk onderzoeksgebied is er een rapportage, die worden gebundeld in rapporten per ov-autoriteit en per vervoerder. Zo kunnen de betrokken overheden hun concessies vergelijken met de landelijke resultaten en met concessies met dezelfde kenmerken elders in het land. Meer informatie over de opzet van het onderzoek vindt u hier.

Resultaten

Jaarlijks presenteert CROW-KpVV, opdrachtgever van de OV-Klantenbarometer, de resultaten aan de vervoerders en de betrokken overheden. Wie scoort er dit jaar het beste? En waar zijn de grootste stijgers en sterkste dalers te zien?

Vragen

Op deze site plaatsen wij actuele informatie over het onderzoek. Zijn er zaken die u mist, of heeft u vragen? Neem dan contact met ons op!